Enø-broen skal sikres bedre ved påsejling

Græshoppebroen i Karrebæksminde skal sikres bedre ved påsejling. Men reparationen vil kun i mindre omfang komme til at berøre trafikken over broen, da det meste af arbejdet vil foregå fra vandsiden.
De gamle duc d'albe opsætninger på hver sin side, og under Enø-broen skal udskiftet med nye kraftige stålrør som vil blive banket ca. 8 meter ned i havbunden, og de bliver så forbundet med en jerndrager, som så skal beskytte betonfundamentet hvis et større skib under gennemsejling skulle forårsage en påsejling.
Pæleorm, slidtage og råd har efterhånden mørnet de gamle træpæle, så de ingen sikringsværdi har, derfor vil der de næste 5 uger være stor aktivitet på den nye mole, og i vandet ved siden af broen, når de gamle pæle skal tages op, og de nye stålrør skal vibreres ned med stor kraft.
Det er firmaet Aarsleff A/S der skal stå for renoveringsarbejdet i tæt samarbejde med brovagten, som har det overordnede overblik over skibstrafikken gennem broen i reparationsdagene. Mandag i næste uge vil arbejdere gå i gang med at fjerne de gamle rådne pæle. Hele projektet skulle efter planen gerne være afsluttet den første uge i juni, samtidig med at havnemolen skal være ryddet for alt materiel og skurvogne, da 1200 triatleter efter planen indtager området til omklædning og cykelparkering lørdag d. 3. juni, hvor det store Karrebæksminde triatlonstævne afholdes.