To lastbilchauffører og en vognmand sigtet for adskillige overtrædelser

Opdateret: 3. aug. 2020


Lørdag den 4. januar 2020 standsede en færdselsbetjent fra Tungvogncenter Øst en norsk registreret lastbil med en norsk registreret sættevogn. Lastbilen blev ført af en 27-årig mand fra Sverige, som ikke var i stand til at fremvise hverken kørekort, chaufføruddannelsesbevis eller gyldig vognmandtilladelse.

Færdselsbetjenten konstaterede ved kontrol af chaufførens førerkort tre køre- og hviletidsovertrædelser. En udlæsning af tachografen viste desuden to tilfælde, hvor der var udført kørsel uden førerkort isat for at skjule køre- og hviletidsovertrædelser.

Desuden var 2 af dækkene på sættevognen nedslidte.

 

Manglende førerkort, ingen gyldig uddannelse og frakendt førerret til tunge køretøjer

Færdselsbetjenten kontaktede svensk politi, som oplyste, at den 27-årige chauffør ikke havde kørekort til vogntoget, og at chaufførens chaufføruddannelse var udløbet i maj 2019 og derfor ikke længere var gyldig.

Svensk politi oplyste desuden, at den 27-årige chauffør var blevet frakendt førerretten til tunge køretøjer på baggrund af en hastighedsovertrædelse på mere end 40 %. Chaufføren var herefter i tre tilfælde blevet taget i kørsel i frakendelsestiden i forbindelse med, at han førte lastbil i Sverige.

Færdselsbetjenten kunne ved at sammenholde køre- og hviletidsregistreringerne med politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem konstatere, at chaufføren havde kørt lastbil i Danmark tre gange fra 17. december til 4. januar 2020, hvor færdselsbetjenten altså satte en stopper for kørslen. 

Færdselsbetjenten ransagede lastbilens førerhus uden at finde yderligere materiale. Efterfølgende fremviste chaufføren sit kørekort, som han havde gemt i sine bukser.


Den svenske chaufføren blev sigtet for:

3 forhold vedrørende kørsel i frakendelsestiden2 forhold af kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol3 køre- og hviletidsovertrædelser, med samlet overtrædelse på 27 %Fejl og mangler i forhold til 2 nedslidte dæk3 forhold af manglende chaufføruddannelse

Chaufføren erkendte i fuldt omfang og fik efterfølgende konfiskeret sit førerkort.


Den norsk vognmand blev sigtet for:

2 forhold af arbejdsgiveransvar for kørsel uden at anvende førerkort med henblik på at hindre politiets effektive kontrol.Arbejdsgiveransvar for køre- og hviletidsovertrædelserneKørsel uden at medbringe en vognmandstilladelse3 forhold af arbejdsgiveransvar for manglende chaufføruddannelseEjeransvar i forbindelse med to nedslidte dæk3 tilfælde af manglende betaling af vejbenyttelsesafgift

Vognmanden erkendte i fuldt omfang.


Ny chauffør sendt fra Norge

Vognmanden sendte herefter en ny chauffør fra Norge til Danmark, som kunne føre lastbilen og oplyste samtidig, at de to nedslidte dæk var blevet udskiftet.

Den nye chauffør oplyste, at han havde fået ”et lift” med én af virksomhedens andre lastbiler.

Færdselsbetjenten kunne dog konstatere, at den nye chauffør ikke havde registreret rådighedstid i forbindelse med rejsen fra Norge til Danmark, hvilket han og vognmanden blev sigtet for.

Færdselsbetjenten kunne efterfølgende oplyse de to chauffører om, at de to dæk, som var nedslidte, ikke var blevet udskiftet som aftalt. I stedet var to andre dæk blevet udskiftet.

Senere samme dag mødte de to mænd op hos politiet og fortalte, at forholdene nu var bragt i orden. Færdselsbetjenten kunne nu sætte flueben ved, at de nedslidte dæk nu var blevet skiftet, men der var stadig ikke betalt vejbenyttelsesafgift, hvilket vognmanden blev sigtet for - denne gang i 2. gangs tilfælde.

 

Alt i alt forventes de mange overtrædelser, fejl og mangler at løbe op i 112.000 kr. + tre månedslønninger.


0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle